Прочетен: 2239 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 20.04.2008 14:43
Интегрираното обучение на ученици със специални образователни потребности
„В света има повече глад за любов и съпричастност, отколкото за храна”
Актуалността на проблема, особено на фона на потресаващите случаи в домовете, предполага и примери в подкрепа на налагащото се разбиране за равен шанс на децата в българското училище.Още повече, че такъв - на толерантност и професионална ангажираност, съществува.
Опитът през изминалите три учебни години и работата през настоящата 2007/2008г. откроява правилността на идеята за равен достъп на ученици с физически увреждания чрез изградената по европейските изисквания за достъпна среда рампа от една страна и работата по индивидуални програми за учениците със СОП от друга в СОУ„Козма Тричков”-Враца.
Педагогическата подготовка и социално-психологическата съпричастност през годините позволиха дори нещо повече-преминаването на ученик от обучение в индивидуална към общозадължителна подготовка по история в VIII клас като резултат от работата в часовете по история и професионализма на ресурсните учители.Разбира се, това не би било възможно без координираните усилия между учителя и семейството.
Изгражданата система на толерантност и подкрепа на детето в паралелката-посещенията в църквата„ Св. Николай” и Регионалния исторически музей ,както и великолепното справяне на ученика-посещаващ неделно училище, да информира съучениците си за християнските символи, доведе и до поемане на „риска” да се трансферира този опит и проведе урок по ФВС през 2006/2007г.,след като стана ясно, че Емил обича баскетбола, знае всички правила и прави коментари.
Желанието на близките ученикът да влезе в ролята на учител бе разработена и реализирана като по правило и с активното участие на определяните като „черни овце” ученици от бившия VII ”в ”клас. Интересът на съучениците, координацията, подкрепата, дисциплината и саморегулацията в този уникален час утвърдиха разбирането, че общообразователното обучение, във всички случаи, е по- добрият избор за децата със СОП.
И още нещо важно -показателно за ролята и мястото на работата по ФВС и с друг ученик- в XI “а” клас през настоящата 2007/2008 учебна година-създаденото доверие и подкрепа за усъвършенстване на уменията в игрова ситуация по волейбол от страна на обучаваните ученици към своя съученик, който въпреки аутизма се справя отлично за индивидуалните си възможности , особено при изпълнение на горен начален удар-една невербална и вербална комуникация и мотивация с изключително значение за социализация и позитивно проявяване на личността.
Натрупаният опит от взаимовръзката между учебните предмети доказва положителното въздействие за децата със СОП, получили възможност да бъдат себе си - разбиране, от което резултатът е впечатляващ по история в VIII клас– умения за работа с текст, комуникативност, ориентация, познаване и ползване на понятия.
Посоченото е само щрих, доказващ , че интеграцията в масовото училище е правилната политика както с рисковете, така и с невероятната удовлетвореност от постигнатите резултати – на увереност във възможностите на учителското съсловие да се справя с предизвикателствата на времето, в което живеем, време на дефицит на човечност и разбиране.
Валентин Вълков – учител в СОУ „Козма Тричков”- Враца